تبلیغات
« ستاد سراوان » - مسیر قاچاق از میان فقر مردم می گذرد/ انتظار برای تحقق وعده رئیس جمهور



برخی از اهالی روستاها و شهرهای ساحلی جنوب کشور برای تامین مایحتاج روزانه و کسب درآمد به سمت قاچاق روی آورده اند. درآمدهای هنگفت قاچاق سوخت باعث شده تا بسیاری از مرزنشینان جنوبی کشور با فروش برخی از اموال و حتی دارایی ها و گرفتن وام از بانکها خودروهای مناسبی برای حمل و نقل قاچاق سوخت تهیه کنند.

نیسان های آبی پرطرفدارترین خودرو میان قاچاقچیان سوخت است. کافیست در منطقه هشت بندی و جاده های شهرستان میناب دقایقی در کنار جاده نظارگر خودروهای قاچاق بایستید تا به این جمله که نقل محافل عمومی و مخصوصی مردم است پی ببرید. حتی برخی به کنایه و طنز عنوان می کنند اگر نیسان نبود کار قاچاق سخت تر هم می شد.

طی سالهای اخیر در بسیاری از تصادفات جاده ای و حتی برخورد خودروها به منازل کنار جاده رد پای خودروهای حامل سوخت قاچاق به چشم می خورد. شاید از تلخ ترین حوادث این سالها بتوان به کشته شدن پنج معلم شهر میناب، ورود یک خودرو قاچاق سوخت به اتاق خواب یک کودک در میناب، آتش سوزی خودروها در جاده ها اشاره کرد که صحنه های ناخشایندی را در ذهن کودکان و جوانان مناطق شرقی هرمزگان خلق کرده است.

یكی از عوامل مهمی كه در ایجاد احساس آرامش در میان افراد جامعه نقش مهمی دارد، برخورداری از رفاه نسبی و پویایی اقتصاد جامعه‌ای است كه در آن زندگی می‌كنند، بدیهی است مسئولیت پویایی و سلامت اقتصاد یك جامعه تنها بر عهده‌ دولت‌ها و حكومت‌ها نیست و همه‌ اقشار جامعه در این زمینه دارای نقش هستند.

قاچاق كالا پدیده ای است كه از جهات گوناگون، حیات سالم اقتصادی و فرهنگی یك جامعه را تهدید می كند و لازم است با شناخت آسیب های آن به وظیفه خود در این خصوص عمل كنیم.

كاهش درآمد ملی و ضعف تولیدات داخلی

قاچاق كالا پدیده ای است كه از جهات گوناگونی حیات جامعه را تهدید می كند، از یك سو واردات كالاهای قاچاق به تولیدات داخلی مشابه لطمه وارد می زند و مانع از رشد و پیشرفت صنعت كشور می شود.

ورود كالاهای قاچاق كه به علت نپرداختن حقوق و عوارض گمركی قیمت تمام شده پایین تری دارند و در رقابت با تولیدات داخلی، صنایع داخلی را به ركود فعالیت ها و تعطیلی می كشانند.این در حالی است كه شمار فراوانی از طریق اشتغال در این صنایع در آمد كسب كرده و روزگار خویش را می گذرانند از سوی دیگر كالاهایی كه از این طریق وارد كشور می شوند از آنجا كه عوارض و گمركی تعیین شده پرداخت نمی شود، این امر می تواند ضربه ای به اقتصاد ملی وارد كند و این در حالی است كه درآمدهای حاصـله از گـمركات نقش مؤثری در سازندگی و آبادانی كشـور دارد و یكی از منابـع كسب در آمد كشور محسـوب می شود.

واقعیت آن است كه ورود كالاهای قاچاق كه به علت نپرداختن حقوق و عوارض گمركی قیمت تمام شده پایین تری دارند در رقابت با تولیدات داخلی، صنایع داخلی را به ركود فعالیت ها و تعطیلی می كشاند زیرا رقابتی نابرابر و غیرعادلانه میان تولید كنندگان داخلی و وارد كنندگان كالای قاچاق شكل می گیرد و شركت های داخلی در اغلب موارد در این رقابت با شكست رو به رو خواهند شد.

كاهش فرصت های شغلی

بر اساس تحقیقات انجام شده به ازای هر ۱۵ تا ۳۰ هزار دلار قاچاق كالا یك فرصت شغلی از بین می رود، در حالی كه برای ایجاد هر شغل در حدود ۲ هزار دلار سرمایه گذاری مورد نیاز می باشد و سرمایه درگیر در بخش قاچاق كالا هر ساله ۳۰۰ هزار فرصت شغلی را از میان می برد، در نتیجه قاچاق كالا باعث می شود رفاه جامعه و فرصت های شغلی افراد كاهش یابد.

كاهش انگیزه كار و فعالیت های سالم اقتصادی

در جامعه ای كه كار و فعالیت به عنوان یك ارزش فرهنگی و پایه اعتقادی و دینی و جوهره یك انسان است و با توسعه ملی یك جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد و فعالیت های غیر سالم، نهی شده است، طبعاً گرایش به فعالیت هایی نظیر قاچاق، به خودی خود در جامعه ضد ارزش محسوب می شوند؛ زیرا در دیدگاه عمومی در برابر هر تلاش جسمی و فكری باید درآمد مناسب نیز وجود داشته باشد و چنانچه گروهی با صرف زمان اندك در آمدی غیر متعارف و بیش از حد معمول داشته باشند با واكنش اجتماعی روبه رو می شوند.

وجود چنین مشاغلی در سطح جامعه به لحاظ فرهنگی تلاش و كوشش برای دستیابی به زندگی ارجمند و مرفه را با ركود و نومیدی روبه رو می كند. در چنین شرایطی تفكری درجامعه غلبه خواهد یافت كه سود آوری ازهر طریق ممكن را در فرهنگ عمومی ترویج می كند.

گسترش قاچاق و دسترسی به ثروت های باد آورده، جامعه را با افزایش رو به رشد نقدینگی متأثر از قاچاق مواجه ساخته و بسترهای لازم برای سیر صعودی معاملات غیر مشروع (ربا، معاملات زنجیره ای مسكن و ... ) فراهم می شود و قله های ثروت فرصت طلبان اقتصادی رو به افزایش می یابد. در چنین شرایطی افراد قاچاقچی در سایه ثروت های باد آورده، از بهترین امكانات زندگی در عین ناشایستگی بهره می برند و تحصیل كردگان و متخصصان در عین لیاقت و شایستگی برای بهره مندی از نعمات زندگی آبرومندانه در رنجند.

از آنجایی كه كالاهای قاچاق به لحاظ كیفیت كنترل نمی شود، چه بسا بسیاری از این كالاها فاقد كیفیت مطلوب و در حد استاندارد نیستند در نتیجه موجب ضرر مصرف كننده هم از نظر سلامت و هم از نظر اقتصادی شده و ارز كشور نیز بی جهت خارج شده است.

اختلال درالگوی مصرف جامعه

كالاهای قاچاق به لحاظ فرهنگی، تأثیر مخربی بر الگوی مصرف جامعه به جای می گذارد، ماهیت اغلب این گونه كالاها كه عمدتاً غیر ضروری است جامعه را به سوی تفنن طلبی و تجمل گرایی سوق می دهد. هنگامی كه كالاهای لوكس با قیمت ارزان وارد كشور می شود، بالطبع مصرف این گونه كالاها افزایش می یابد از این رو الگوی مصرف، به ویژه برای قشر مرفه جامعه كه قدرت خرید بیش تری دارند به سوی استفاده از كالاهای لوكس و مصرفی می گراید و آثار منفی فرهنگی بر جامعه می گذارد.

امروزه قاچاق سوخت در ایران به دلیل سود ناشی از آن از شکل پراکنده به یک پدیده سازمان یافته تبدیل شده است و بی شک دامنه آن ریشه در تفاوت قیمت فرآورده های نفتی در دو سوی مرز دارد و این موضوع  موجب شده است تا دلالان و سود جویان با خرید و فروش و انتقال این سرمایه ملی سود کلانی به دست آورند.

كالاهای قاچاق به لحاظ فرهنگی، تأثیر مخربی بر الگوی مصرف جامعه به جای می گذارد، ماهیت اغلب این گونه كالاها كه عمدتاً غیر ضروری است جامعه را به سوی تفنن طلبی و تجمل گرایی سوق می دهد.واقعیت این است که اگرچه قاچاق سوخت باعث اشتغال کاذب تعدادی از مرزنشینان می شود ولی مضرات آن بسیار سنگین تر بوده و علاوه بر خروج منابع عظیمی از کشور باعث نابودی تدریجی فعالیت های سالم مرزنشینان از جمله کشاورزی و دامداری و در استان های مرتبط با دریا به دلیل نشت سوخت به داخل آب موجب صدمه به صنعت ماهیگیری می گردد. علاوه بر تاثیرات مخرب قاچاق سوخت بر اقتصاد، این معضل، موجب صدمه جدی به سلامت اداری و افزایش رشوه و سوء استفاده از امکانات دولتی و ارائه خدمات به قاچاقچیان می شود.

از دیگر معضلات قاچاق سوخت می توان به بی اعتمادی مردم به نظام اقتصادی، ایجاد درآمدهای نامشروع برای قاچاقچیان، تقویت روحیه قانون گریزی و نبود حس احترام به قانون و بروز تصادفات دردناک رانندگی به علت عدم توجه به مقررات راهور توسط رانندگان خودروهای حمل سوخت اشاره کرد.

استاندار هرمزگان فکری به حال وضعیت اسف بار قاچاق سوخت کند

حجت الاسلام معتمدی فر امام جمعه میناب چندی پیش در جلسه ای مسئله قاچاق سوخت را معضلی برای استان هرمزگان دانست و گفت: یکی از دغدغه ها و دل نگرانی های ما در سطح استان پدیده قاچاق سوخت است که توسط عده ای دلال، سود جو و قاچاقچی این سرمایه ملی از مرزهای خاکی عبور و از طریق مرز دریایی به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می شود، من از استاندار محترم استان می خواهم که فکری برای این وضعیت اسف بار در سطح استان به ویژه شهرستان میناب کنند.

در سوی دیگر جاسم جادری استاندار هرمزگان ضمن تشریح مسائل و مشكلات پدیده قاچاق سوخت در استان هرمزگان، عنوان كرد: در مبارزه با قاچاق سوخت باید به مقوله های اجتماعی همانند مشكل بیكاری توجه ویژه ای داشته و برای رفع آن اهتمام و برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

وی همچنین بر لزوم ریشه یابی علمی و تخصصی پدیده قاچاق سوخت تاكید كرد.

دكتر جادری همچنین طرح پیشنهادی مكتوب خود در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت را به وزیر نفت ارائه كرد.

براساس این طرح در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت، مجوز صادرات فرآورده های نفتی در استان هرمزگان صادر می شود كه این مجوزها پس از بررسی كارشناسی در كارگروههای تخصصی صادر خواهد شد. این طرح مورد موافقت وزیر نفت قرار گرفت و مقرر شد تا این طرح پیشنهادی از طریق كارگروه مبارزه با قاچاق سوخت كشور برای وزارت نفت ارسال شود.



آخرین مطالب
آرشیو مطالب